Wednesday, March 2, 2011

Bilder fra Tanzania

Hei! dere har sikkert fått med dere Afrika-konkurransen på Explorius sine sider?
Det var vertfall flere som begynte å snakke om denne turen på facebook gruppa, og siden jeg vant denne turen i fjord, og siden flere supurte om jeg kunne legge ut noen bilder, tenkte jeg å gjøre det nå!

Den 6. februar 2010 ringte Karense fra Explorius til meg mens jeg var på skolen, og gratulerte meg at jeg var den heldige vinneren av Afrika-konkurransen! Jeg skrek av glede og hele skolen kom strømmende og jeg smilte hele dagen og de neste dagene og månedene. Hvem vinner en tur til Tanzania liksom? Jeg var helt i sjokk, og det var mor og far også etter jeg sendte dem meldinger som "Hei! eg ska te Afrika i sommer", og "eg vant nettop ein tur te Afrika!". De var enda mer sjokkert enn meg, fordi de hadde aldri hørt om konkurransen før. Men så lot de meg fort reise og da! så jeg måtte starte med hetapitt A og B, og ble ferdig med dem for ganske lenge siden.

Før dere ser bildene, må jeg bare advare om at det ikke var lov å vise skuldre og knær. Jeg hadde med 2 bukser som ble skitne før vi kom til Nzega hvor vi skulle være pga. safaribil og mye sand. Alle kjolene mine var for korte, og ja, kort sagt hadde jeg nesten ingen brukbare klær. Sminke ble heller ikke så flittig brukt. Ville bare frem til at jeg ikke ser ut sånn ut til vanlig haha.

Jeg vil også si gratulerer til den nesten personen som vinner i år! Du kommer til å få en kjempebra tur og oppleve veldig mye kjekt! :D

De 2 andre nordmennene. Hun til høyre er Karense og jobber i Explorius :)
 Utsikt fra flyet
 danske Amanda, finske Kati, meg og svenske Annika. her kjente vi ikke hverandre, satt oss bare sammen og snakkte, koselig!

 Stilas!
 Første hotellet vi bodde på i Arusha
 De var helt syke til å male, og sånne bilder fantes det oover alt. Jeg kjøpte meg ett lite malt, og ett større som ikke er malt, men var veldig fint! Var litt vanskelig å kjøpe bilder, fordi de som oftest var veldig skitne av alt sanden overalt.
 Her bærer sjåføren vår koffertene på taket!
 Hahah i denne banken kunne man veksle norweRgian kroner. I en annen bank kunne man også vekse norwevian kroner :) hahah
 En typisk souvenir butikk. Denne butikken var svæær. Her var vi rett før vi dro på safari, og kjøpte diverse. Denne dama på bildet var vell sikkert 2 og en halv meter eller noe.

 Masaier! Når vi var på en rasteplass senere på turen var det også en masai som faktisk stjal den 2 uker gamle mobilen til finske Kati! hahah stakkars.
 Svenske Christian kom med røde bananer til oss! De smakte som vanlige bananer, kanskje litt bedre faktisk? Fantes også modne, grønne bananer.
 Ready for safari
 Dette var den fineste doen jeg var på iløpet av de 12 dagene. Vi gikk en del på do i skogen og på hull for å si det sånn! men nå tåler jeg nesten alt av doer og er blitt mye mindre kresen.
 safarii
 Elefant<3


 Denne fuglen finnes kun i Tanzania, og det er veldig sjeldent man får sjangse til å se denne fuglen! men det var 2 av dem som fløy rundt oss mens vi spiste!
 Ellers fløy også denne fuglen og en blå rundt oss. Kjempefine fugler!







 Den andre natten sov vi i telt på en slags campingplass! Jeg og Amanda såv i samme telt, og teltene her hadde skikkelige senger!
 Vi stod opp tidlig for å se på soloppganen som kom klokken 6. Men pga. misforståelser med klokka stod vi opp klokka 5 isteden...

 Utrolig nydelig utsikt fra vaskene på doene. Det lille minuset var at det ikke fantes ett eneste speil. Tror ikke jeg så meg selv i speilet på ett og et halvt døgn eller no?


 Vi ble en stor attraksjon fordi vi var hvite og ALLE så på oss når vi kjørte. Disse barna stod og stirret på oss i 10-15 minutter sikkert, så vi gav dem hver sin tennisball :) Veldig søte.
 De sponsede elevene ved den første skolen vi besøkte! Explorius sponser skolegang til 12 elever fra hver skole de sponser. I tilleg går det penger til bøker, brønner osv.


 Disse rappet 2 sanger for oss, og var sykt flinke!
 Utforbi på guesthouset vi bodde på.
 Denne er altså inne på rommet til oss 4 jentene plutselig en dag!
Siden det ikke fantes noen form for klesskap på guesthouset, måtte jeg bruke alternative måter å henge opp alle mine ubrukelige kjoler og klær som jeg drog med til Tanzania. Så jeg hang dem på muskitonettet mitt rundt om kring, og syntes selv jeg var kjempesmart, helt til det falt ned en dag....

Vi fikk litt svenske og danske kaker og kaffi, så vi koste oss utenfor med besøk fra finske naboer, som jobber på en skole tror jeg?
 Her raste "klesskapet" mitt ned hahah

 Barnehjemmet i Nzega som blir styrt av skandinaviske tror jeg. Hun ene lederen vår fra Sverige, Mathilda jobber vertfall her. Supersøte unger!


 Annika prøvde å lære dem en klappelek. Ikke like lett ettersom ingen forstod engelsk.

 Senere besøkte vi en familie langt inni bushen. og det var laaangt også! Her fanget vi selv kyllingen som skulle være middagen vår, og var med på å forberede den.
 Her har jeg og svenske Annika nettop fanget kyllingen etter å ha sprunget etter den overalt. Jeg fikk tak i den da! heheh stolt.
svenske Gudrun og mama-africa river av fjærene på kyllingen.
 Her river jeg og Annika av fjær


 Vi lærte dem å blåse såpebobler!
 Før risen er slik vi kjøper den i butikken er den inni noen "korn". Her banker vi risen for å få risen ut fra kornene.


 Bassenget på hotellet vårt! Innenfor portenene til guesthouset fikk vi gå kledd hvordan vi ville, og det var så utrolig deilig å ha en plass hvor vi kunne gå i bikini, sole oss, og slappe av.
På sønagen besøkte vi en afrikansk kirke! veldig interresant egentlig. Det var mye mer liv i en sånn kirke enn hva det er i de fleste kirkene i Norge.
 Hun her skulle gifte seg, men måtte få en slags "bekreftelse" fra resten av kirka på at det var greit. De fikk ikke lov til å smile, fordi de skulle være triste fordi de flytter hjemmefra fra foreldrene deres. Det er derfor hun ser så utrolig sur ut. Raare regler.

 En bok som explorius har sponset.

 Vi delte ut mange fotballdrakter som vi hadde med hjemmefra.
 Vi chiller i klasserommet.


 Radiokiosk
 Fashion shop hahahh
 En kveld tilbrakte vi på fjellet, men fantastisk grillmat og krystallklar stjernehimmel. Vi lå på bakken i en ring kjempelenge og stirret opp på himmelen etter at det ble mørkere. Det var kjempeklart, og vi så mange stjerneskudd!

 Vi fikk også her publikum, som var med oss helt til 11 tiden om kvelden. Det var heelt svart ute, så man kunne ikke se at de var der, hørte bare de snakket og fikk se dem etterpå på bilder pga. blitsen.
 vi tok oss et nattbad

 Her deler jeg ut fotballdrakter fra mitt hjemmelag, VBK som både jeg og hele familien min har spillet i. Var veldig kjekt og rart å se alle barna med VBK-drakter, så det var veldig gøy.






 Bøker Explorius har sponset igjen



 Her er hele gjengen, bortsett fra den ene sjåføren vår. (Vi hadde 2 sjåfører og 2 safaribiler som var med oss under hele turen)
f.v. oppe: Karense (Norge), Christian (Sverige), Për (reiseleder fra Sverige), Gudrun (Sverige), Sari (Finland), Amanda (Danmark) f.v. nede: Kati (Finland), Kristin (Norge), meg, Annika (Sverige) Foran: Mandela? fra Tanzania
 Disse traff vi på når vi kjørte i bilen på vei hjem!

 Avkjed på flyplassen



Sånn! endelig ferdig med å skrive kommentarer på hvert bilde. Slit. Tror jeg runder av her med å si at det var en fantastisk tur og at ett bilde sier mer enn tusen ord!

-Lene

10 comments:

Cec said...

Wow, så mange fine bilder :) høres ut som en uforglemmelig reise! :D

Mina said...

"Jeg vil også si gratulerer til den nesten personen som vinner i år!"
Tusen takk! :):):)

Anonymous said...

Det så ut som er kjempebra opplevelse!:)

Lene said...

hahah Mina værsågood. Tusentakk! JA det var det :D

Mina said...

SV: Ehm nei jeg skal til pappa

idaainusa.blogg.no said...

Du er så heldig som fikk dra på den reisen:)

idaainusa said...

Har en utvekslingsutfordring til deg på bloggen min:D

Anonymous said...

Det såg kjempe kjekt ut Lene!!
woowoow, nå blei eg kjempe misunnelig hoho :p

Signe! said...

btw så hadde eg ALDRI klatra opp i det "stillaset"!

btw 2 så va det eg så skreiv oppenfor og :))

Lene said...

Spamspam fra deg Signe, ja e9, kunne likesågodt vandra rundt med selvmordsbombe. Ja, men det va kjempekjekt :D