Thursday, October 20, 2011

Bilulykke

Kansas: 22:34
Norge: 06:34

I dag iløpet av lunsjen på skolen ble 2 av utvekslingsstudentene på skolen min fra Brazil og Chile utsatt for en bilulykke. De satt på med en gutt fra skolen og ei annen jente tror jeg, og bilen rulla rundt 3 ganger og landet på siden. De har det alle bra nå, men Cristina fra Chile måtte sy 8 sting i armen, og Pedro fra Brazil skada ryggen kraftig. Politiet skal ha sagt at de var heldige, og det kunne nok gått mye verre.

Det er såå mange, både amerikanere og utvekslingsstudenter her borte, som ikke bruker bilbelte når de er i en bil. Jeg har opplevd flere ganger å være den eneste som bruker bilbelte. Her i USA er det også utrolig mange bilulykker hele tiden fordi det er så mange som kjører bil, og dem kjører overalt. I tilleg får dem jo lappen når de er 16 (ny lov dette året for Kansas er 17 år) som betyr at de kjører fra de er veldig unge, og mange er ikke så veldig gode kjørere. Ta Cameron som kjører meg hjem fra skolen hver dag som et eksempel. Bilen hans har minst 5 bulker, og mangler et speil. Den har en teip som går tvers over bilen, som jeg egentlig ikke helt vet hvorfor den er der. Bestefaren putta vertfall teipen på etter at han fiksa bilen til Cameron etter at han krasja inn i huset når han skulle kjøre til skolen for 2-3 uker siden nå. En gang havna han i feil kjørefelt fordi han så bak da han snakka til Wesley (en venn av Cameron som ofte blir med han hjem etter skolen). Anyways, jeg tror ikke denne type kjøring er helt uvanlig om man er 16 år.

Uansett, jeg tror bare vi må passe veldig godt på mens vi er her borte, på hvem vi sitter på med, hvordan tilstanden til personen som kjører er (veldig mange kjører rundt mens de har drukket eller høye på drugs eller har røyka noe) og alltid bruk bilbelte. Det er ikke ukult å bruke bilbelte. Jeg vet ikke om Cristina og Pedro brukte belte idag, poenget er at de var i en bilulykke. Så det kan faktisk skje med uskylide utvekslingsstudenter også, og vi må være forsiktige. Jeg gleder meg til å snakke med Cristina og Pedro imorgen vertfall for å høre hva som skjedde. Jeg synes fremdeles det er veldig sykt og rart det som skjedde altså.

1 comment:

merete said...

Å Lene, dette var ikke kjekt å lese. Lov meg at du er kjempeforsiktig med hvem du sitter på med. Godt å se at du iallefall bruker bilbelte!
Klem mor<3